اخبار

اخبار

اخبار

اخبار

چین قرارداد تاسیس بانک بریکس را امضا کرد


پارلمان چین قرارداد تاسیس صندوق ذخیره ارزی مشترک میان کشورهای عضو گروه بریکس را امضا کرد.
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، پارلمان چین قرارداد تاسیس بانک میان برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقا جنوبی را تایید کرد. سرمایه اولیه این بانک 50 هزار میلیون دلار است و تا دو سال آینده دوبرابر می‌شود. هر کدام از اعضا سهم برابر و رای برابر دارند. 
اعضای بریکس یک صندوق ذخیره ارزی به ارزش 100هزار میلیون دلار نیز تاسیس می‌کنند که سهم چین از آن 41 هزار میلیون دلار است.

 "بانک توسعه جدید" یا "بانک بریکس" یکی از دو بانک بین المللی است که چین جایگزین موسسات غربی مانند "بانک جهانی" کرده است.

طرح‌های با محوریت رفع مشکلات آب در اولویت پیگیری

رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی خبر داد:
رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: طرح هایی که با محوریت رفع بحران آب به معاونت ارائه می شود، سریعتر و خارج از دستور اداری پیگیری می شود.
به گزارش خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشکی باشگاه خببرنگاران جوان ، دکتر امید توکلی، رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت موضوع آب در کشور، بیان کرد: کارگروهی به ریاست دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و با عضویت معاون توسعه فناوری، معاون تجاری سازی و نوآوری، رییس مرکز فناوری های راهبردی، دبیر ستاد توسعه فناوری آب خشکسالی فرسایش و محیط زیست، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی و رییس مرکز همکاری های فناوری و نوآوری معاونت علمی به همراه کارشناسان واحدهای مربوطه تشکیل شده است که طرح های مربوط به رفع معضلات و بحران آب را به صورت ویژه بررسی می کنند.

وی افزود: در این کارگروه، طرح هایی که توان رفع معضل آب در کشور را داشته باشند در کارگروه مطرح و به صورت ویژه مورد بررسی قرار می گیرند تا سریع تر مراحل اداری موافقت نامه ها و تصویب را طی کنند.

توکلی با اشاره به اینکه طرح های مختلفی در این کارگروه مطرح شده است، گفت: طرح مالچ پاشی خوزستان با همکاری سازمان مراتع و جنگل ها، طرح حذف نیترات، طرح پکیج تولید آب در زمان بحران و ... از جمله این طرح ها است که به صورت ویژه ای در این کارگروه مطرح و موانع موجود بر سر راه اجرایی شدن آنها رفع می شود.

رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی در خصوص فعالیت این کارگروه بیان کرد: کارگروه ویژه آب با هدف رفع مشکلات و بحران های موجود در کشور در زمینه آب که در حال حاضر بسیار جدی است، تشکیل شده است و تلاش می کنیم با حمایت از ایده های نو در این حوزه، معضلات موجود در کشور را مرتفع کنیم.

نانو سیمی جدید با کاربردهای فوق العاده

دانشمندان هاروارد نانو سیمی جدید با خواص مفید و پر کابرد را توسعه داده‌اند که در آینده می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد.
به گزارش خبرنگار  حوزه فن‌آوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوانو به نقل از سایت phys.org ،دانشمندان هاروارد اولین روش تولید یک نانو سیم را طراحی کرده‌اند که روزی می‌تواند برای لوازم الکترونیکی به ویژه پنل‌های خورشیدی پر کاربرد باشد. 

این روش توسط Max Mankin و Bobby Day دانشجویان فارغ‌التحصیل مشغول به کار در آزمایشگاه چارلز توسعه داده شده است و از اصل دینامیک سیالات استفاده کرده‌اند. این اصل چگونگی تقسیم راه باریک آب به قطرات کوچتر را توضیح می‌دهد.

Day می‌گوید: این کشفی اساسی است هنوز این روش در مراحل اولیه است اما امیدواریم خواص اساسی این ساختار بسیار مورد توجه قرار گیرد. 

اولین بار این طرح در سال 1870 شرح داده شد بی‌ثباتی پلاتو-ریلی به طور معمول با مایعات رابطه دارد، اما محققان بعد از سالها پدیده‌ای مشابه در نانوسیم‌ها را به رسمیت شناختند. 

سیم‌ها هنگامی که با درجه حرارت شدید گرم می‌شوند، از حالت جامد به یک سری قطرات با فاصله از هم تبدیل می‌شوند. برای تولید انواع جدید سیم، Day و Mankin، نانو سیم‌های گرم شده را در یک محفظه‌ی خلاء رشد دادند سپس در اتم‌های سیلیکون که خود به خود روی سیم به صورت بلور در می‌آیند پمپ کردند به جای تشکیل یک پوسته‌ی یکنواخت، اتم به صورت ساختارهایی با فاصله‌ی منظم، کاملا شبیه به قطراتی که درزمان شکستن نانوسیم‌ها در دمای بالا ظاهر می‌شوند، رشد می‌کند. برخلاف قطرات آب، این فرآیند کاملا قابل کنترل است. 

Day معتقد است با تغییر دما و فشار، می‌توان بر اندازه و فضای این ساختارها کنترل خوب اعمال کرد. 

به کمک تکرار فرآیند در نانوسیم‌ها با قطر 20 تا 100 نانو متر، محققان فرآیند را با استفاده از میز ترکیبات از موادی همچون سیلیکون و ژرمانیم نشان دادند آنها قادر به تنظیم سطح مقطع سیم به شکلها مربع، دایره و پلاکتی نیز بودند. همچنین جذب طول موج‌های مختلف نور توسط سیم‌ها از دیگر خواص مورد اهمیت آنهاست البته خواصی همچون هدایت حرارتی،‌ هدایت الکتریکی و خواص مغناطیسی به قطر سیم بستگی دارد و نیاز به بررسی بیشتر احساس می‌شود.

Day می‌گوید: این سیم‌ها تقریبا شبیه آنتن نوری عمل می‌کند جذب طول موج توسط این سیم‌ها به قطر آن‌ها بستگی دارد سیم با قطر کوچک نور آبی را جذب می‌کند و سیم با قطر بزرگ نور سبز را جذب می‌کند. 

وی می‌گوید: ما می‌توانیم یک ساختار با جذب دو طول موج را داشته باشیم و همچنین می‌توانیم از دیگر نقاط طیف نور نیز جذب داشته باشیم. 

Day ادامه داد: این کشفی قدرتمند است زیرا زمانی که نیاز به تمیز دادن دو نور سبز و آبی باشد باید از دو سیم استفاده شود اما اکنون با تک سیم این کار امکان پذیر است که با وجود این امر ما قادر به ساخت دستگاه‌های کوچکتر با راندمان بالا و مزایای بیشتر هستیم. 

این روش اخیرا در مقاله‌ی Nano Technolgy منتشر شده است.

ضرورت ترویج فرهنگ‌سازی صنایع دانش‌بنیان دریایی در میان دانش‌آموزان


دبیر کارگروه ترویج و اطلاع رسانی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی گفت: یکی از مهم ترین اهداف این ستاد ترویج اهمیت فرهنگ سازی در میان دانش‌آموزان است.
محمد حسنی سعدی دبیر کارگروه ترویج و اطلاع رسانی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشکی باشگاه خببرنگاران جوان  اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی ترویج اهمیت به فرهنگ‌سازی در میان دانش‌آموزان است و این ستاد به دانش‌آموزان به عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات ترویجی نگاه می‌کند. 

وی خاطر نشان کرد: به منظور طرح مسائل و مشکلات موجود در توسعه صنایع دریایی و ارائه راه‌کارهای حل این مشکلات نشست‌های تخصصی صنایع دریایی به صورت ماهانه در این ستاد برنامه ریزی و برگزار می‌شود.

وی در ادامه افزود: ایجاد دغدغه میان مسئولان و مدیران و همچنین انعکاس آن رسانه‌های کشور در خصوص مسائل مربوط به صنایع دریایی و همچنین ایجاد ارتباط میان مدیران و فعالان عرصه صنعت از مهمترین اهداف برگزاری این نشست‌ها به شمار می‌رود. 

حسنی سعدی با اشاره به دیگر اهداف مهم ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی تصریح کرد: ترویج اهمیت بی‌دلیل و استراتژیک دریا و صنایع وابسته به آن در میان اقشار مختلف از دیگر اهداف مهم این ستاد می‌باشد. 

دبیر کارگروه ترویج و اطلاع رسانی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی تاکید کرد: جشنواره دانش‌آموزی دریا برنامه ریزی و اجرا شده و دانش‌آموزان کل مقاطع تحصیلی با شرکت در این جشنواره با اهمیت راهبردی دریا وابسته به آن آشنا می‌شوند. 

وی بیان کرد: ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قصد دارد از طریق حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی و همچنین تقویت شرکت‌ها و موسسات به تبادل فناوری و در سطح بین‌المللی بپردازند. 


مشکلات استخدام ورودی ۹۳دانشگاه فرهنگیان درحال‌ پیگیری

مشکلات استخدام ورودی ۹۳دانشگاه فرهنگیان درحال‌ پیگیری

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر اینکه من از جزئیات مشکلات استخدام خبر ندارم گفت: این مسئله در حال پیگیری است.مهرمحمدی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»، در خصوص مشکلات استخدامی ورودی سال ۹۳ دانشگاه فرهنگیان گفت: تلاش هایی با سازمان برنامه داشته ایم تا برای این دسته از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بتوانیم ردیف های استخدامی را اخذ کنیم.
وی افزود: تا همین لحظه این اتفاق نیفتاده ولی قول هایی برای مساعدت در این خصوص داده شده است.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان در ادامه در پاسخ به اینکه آیا بازه زمانی برای اعلام نتایج در نظر گرفته شده گفت: من از جزئیات این موضوع اطلاع ندارم و نمی توانم اظهارنظر کنم.
وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر اطلاعات بیشتری در این باره می خواهید باید از وزارت آموزش و پرورش بپرسید.

برای مشاهده آخرین اخبار استخدام دانشگاه فرهنگیان سال ۹۴ اینجا کلیک نمایید